Literatura psychoedukacyjna

Psychoedukacja to popularny nurt nie tylko w kręgach specjalistów, takich jak psychologowie, psychiatrzy, pedagodzy czy terapeuci. Książki psychologiczne cieszą się dużym powodzeniem również w literaturze popularnej.

Niezwykłe funkcje psychoedukacji

Wiedza o człowieku i jego psychice wciąż się rozwija. Jednocześnie rośnie świadomość osób i grup społecznych, diagnozuje się coraz więcej chorób i zaburzeń, a co ważne, mówi się o tym głośno. Są osoby, które pierwszy raz słyszą o tym, że depresja jest chorobą, dowiadują się, że koleżanka cierpi na chorobę afektywną dwubiegunową, a sąsiadka ma zaburzenia odżywiania. Siłą rzeczy chcą się dowiadywać, z czym mają do czynienia. Stąd też ogromna rola psychoedukacji i odpowiedzialność po stronie specjalistów, by dobrą i sprawdzoną wiedzę przekazywać ogółowi społeczeństwa.

Na jakie tytuły warto zwrócić uwagę?

Ponieważ książek psychologicznych na rynku jest bardzo wiele, warto wiedzieć, które są właśnie świadomym i odpowiedzialnym przekazywaniem wiedzy. Można wymienić tu takie tytuły jak:

  • „W głowie się poprzewracało” Hani Sywuli, wyd. Altenberg
  • „Czuła przewodniczka” Natalii de Barbaro, wyd. Agora
  • „Czując” Agnieszki Jucewicz, wyd. Agora

czy książki profesora Antoniego Kępińskiego: „Schizofrenia”, „Melancholia”, „Psychopatie” i „Lęk”.

Czym literatura psychoedukacyjna różni się od popularnych pozycji psychologicznych?

Książki psychologiczne czy też psychoedukacyjne, nie są tym samym, co poradniki. Nie zawierają gotowych rozwiązań, dających pewność skuteczności. Mogą zawierać metody, formy i techniki pracy, najczęściej jednak stanowią opis zjawisk, chorób i zaburzeń psychicznych pozwalając na zdobywanie wiedzy i budowanie świadomości społecznej w tym zakresie.